Schaakpuzzel voor de jeugd (52)

Door het coronavirus hebben de schaakverenigingen geen clubavonden meer. Niet voor de senioren en niet voor de jeugd. Maar dat betekent niet dat meisjes en jongens niet kunnen schaken. Speciaal voor de jeugd zal Caïssa-Eenhoorn de komende tijd elke dag (behalve zaterdag) een schaakpuzzel op de website plaatsen.

De redactie van het Tijdschrift van den (Koninklijken) Nederlandschen Schaakbond heeft jarenlang veel ruimte gegeven aan het schaakprobleem. Stellingen van talrijke componisten werden geplaatst en er werden allerlei toernooien gehouden, bijvoorbeeld thematoernooien. Zo bedachten de gebroeders Wijker uit Rotterdam een tweezettenwedstrijd met als opdracht: ,,Door den sleutelzet pent wit twee zijner stukken, waarvan er één mat dreigt te geven, ’tgeen mogelijk is omdat een zwart stuk gepend staat. Zwart pareert door dit zwarte stuk te ontpennen, doch ’t  pent daardoor een ander zwart stuk, ’tgeen wit benut om met het andere – dus gepende – witte stuk mat te geven.’’ Een lange en ingewikkelde zin die te lezen is in het bondsblad van november 1937.

Een van de inzenders was ingenieur J. Oortgijsen uit Den Helder, lid van Morphy en regelmatig spelend in het eerste tiental. Het is mij niet bekend of het om ingenieur Jan Cornelis Albert Oortgijsen (geboren op 22 januari 1911) gaat. Deze J. Oortgijsen is om het leven gekomen, toen op 26 juni 1944 een Engelse torpedoboot het stoomschip Harugiku Maru – met aan boord bijna 1200 gevangenen – ten zuidoosten van Sumatra naar de zeebodem schoot. Voor de Tweede Wereldoorlog kwam Oortgijsen regelmatig voor in uitslagen van Morphy, na de oorlog niet meer en in een krantebericht over een van de eerste clubavonden in 1945 is te lezen dat de Helderse club verschillende leden heeft verloren.

De schaakcomponist J. Oortgijsen won met zijn inzending de derde prijs. Wit aan zet geeft mat in twee en misschien kan de eerder geciteerde opdracht helpen de oplossing te vinden.

 

De oplossing van vrijdag (wit aan zet wint) gaat als volgt: 1. h6 a3 2. Lf2. Als beide spelers zo snel mogelijk een dame halen, wordt het remise. Zwart speelt … d3+ (wegens … a2 3. Lxd4 Kxd4 4. h7) en daarna volgt 3. Kd2 a2 4. Ld4 Kxd4 5. h7 f6 6. h8D a1D 7. Dxf6+ en wit wint.